Rotarys yrkesmentorer

onsdag 27 april 2016

Lars-Erik Rydbrant

Projektet rullar vidare i Uppland med stor entusiasm

Måndagen den 25 april ägde ett nytt möte rum i Uppsala mellan mentorer och adepter m...ed 45 personer närvarande. Ett 20-tal adepter han redan fått sin mentor. Intresset är mycket stort och ytterligare ett 15-tal är intresserade att få en mentor.

På mötet presenterade Rotary, Arbetsförmedlingen och Uppsala kommun sina roller. Några av mentorerna kunde redovisa erfarenheter hur arbetet med adepterna fortlöpt. Förutom hjälp med jobbansökningar, författande av CV så berättades om besök på arbetsplatser och till och med på teaterföreställningar. Några adepter har fått praktikplatser och några har redan kunnat få sina första anställningar. En adept berättade med stor inlevelse om den praktik som hon nu har på en skola i Knivsta. Entusiasmen är oerhört stor hos adepterna. Rotarys insatser är verkligen uppskattade

Bland Rotarys medlemmar är det flera som anmält sitt intresse att vara mentor, men där någon matchning inte har hunnit skett. Det kommer nu att ske i mindre möten eller direkta kontakter. ”Efterfrågan på mentorer är stor så vi välkomnar att fler Rotarymedlemmar anmäler sitt intresse. Anmäl Dig till mig”, säger Rotarys projektledare Peter Eklund som nås på epost: Peter.Eklund@hifab.se.

Adepterna har akademisk utbildning eller motsvarande, har uppehållstillstånd, kommer från icke EU-land, har varit max 5-6 år i Sverige och har god kunskap i Svenska. Verksamheten har som utgångspunkt: Varje relation mellan mentor och adept är unik. Anpassning behöver ske till de enskilda förutsättningarna. Målet är adepten får arbete, praktikplats eller fortsätter med kompletterande studier. Alla mentorskap når inte målen men är ändå värdefulla. Tanken är att mentorskapet pågår 6-8 månader.

Vill du se bilder från mötet går du in under fliken "bibliotek" i listen ovanför.