Rotaractare på besök i Uppsala

onsdag 4 oktober 2023

Sören Densjö

Rotaract European Meeting in Stockholm äger rum den 5-8 oktober och 400 personer väntas delta. I ett förprogram gästade 17 deltagare, från bl a Tyskland, England och Libanon, Uppsala och besökte på Uppsala Rotaryklubbs lunchmöte den 4 oktober. Ämnet för dagens föredrag kunde inte vara mer passande. Kerstin Brunnberg styrelseledamot Stiftelsen Bergmangårdarna på Fårö talade om ”Stiftelsen Bergmangårdarna på Fårö”.

Kerstin Brunnberg, fd vd Sveriges Radio, är ett känt ansikte i mediebruset som journalist vid SVD, SVT, SR mm men också styrelseordförande för bl.a. Statens kulturråd, Kulturhuset/Stadsteatern i Stockholm. Hon visade vilket proffs hon är och bytte snabbt till engelska med tanke på det stora inslaget av internationella gäster trots att hon planerat för svenska. För bilderna från från Fårö spelade det ingen roll.

Rotaractarna hade besökt Gamla Uppsala, Uppsala Slott och Uppsala Universitet. På eftermiddagen väntade besök på Rotary Peace Center. Lunchmötet på Uppsala Rotaryklubb mötte mycket stor uppskattning och visar den starkt internationella prägeln i Rotary.

Referat och bild: Sören Densjö

Presidenten i Uppsala Rotaryklubb Anders A Aronsson flankeras av de 17 Rotaractare som deltog i lunchmötet den 4 oktober.