Elsa Dellcrantz om Georgiastipendiet

måndag 3 juli 2023

Anders Eriksson

Läsåret 2022-2023 åkte jag till USA med Georgia Rotary Student Program (GRSP). Jag fick då chansen att plugga ett år på college i Georgia.

Jag tog många olika intressanta och roliga kurser som exempelvis psykologi, internationella relationer, keramik, kör och pickleball. Utöver detta deltog jag även i andra aktiviteter och event på skolans campus och jag lärde känna många elever och andra internationella studenter på skolan.

Under terminerna bodde jag på campus och delade då rum med en amerikansk student, men lov och vissa helger tillbringade jag med mina värdfamiljer. Genom värdfamiljerna fick jag både ta del av deras vardag och uppleva och lära mig om amerikanska högtider och traditioner. Eftersom jag bodde själv på campus var det också skönt att ha kontakt med familjer i Georgia vid de tillfällen jag behövde hjälp eller råd.

Tack vare GRSP fick jag också chansen att lära känna de andra stipendiaterna och upptäcka olika platser under studenthelgerna som Rotary anordnade.

För att summera så har jag haft en fantastisk tid i Georgia och hoppas att fler studenter ska kunna få uppleva liknande saker.

Kontakta Anders Eriksson 0733-919940 eller anders.b.eriksson@gmail.com om du känner någon som vill söka Georgiastipendiet.

Elsa Dellcrantz om sitt år som Georgiastipendiat.