Ett nytt distrikt under bildande

onsdag 19 april 2023

Fredrik Näslund, President, Djursholm Rotaryklubb

Rotaryklubbar från distrikten 2350 och 2370 kommer att tillhöra distrikt 2355 från och med den 1 juli 2024.

Den 25 mars 2023 sammanträdde bildandegruppen tillsammans med ett 25-tal presidenter och andra representanter för klubbar från distrikten 2350 och 2370 på Scandic Star i Sollentuna för att besluta om nästa steg i den så kallade redistricting-processen som för närvarande pågår.

Redistricting innebär att Rotaryklubbar i Sverige från och med den 1 juli 2024 kommer att omorganiseras in i ett färre antal distrikt i Sverige. Klubbarna från distrikten 2350 och 2370 är planerade att nyorganiseras till det nya distriktet 2355 från och med detta datum.

Fram till mötet den 25 mars hade en bildandegrupp arbetat med att dra upp generella riktlinjer för vad som behövs för att nuvarande distrikt och klubbar kan organiseras in i det nya distriktet 2355.

Syftet med mötet var att besluta och fastställa ett antal grundbegrepp för att kunna gå vidare med det arbete som bildandegruppen hade påbörjat.

Huvudpunkterna för mötet var:

•  Fråga om bildande av Förening
  • Fastställande av stadgar för Föreningen
  • Fastställande av Föreningens namn
  • Val av interimsstyrelse för Föreningen för tiden fram till första ordinarie stämma

Sammanfattningsvis så beslutade mötet att:

Bilda en förening motsvarande det nya distriktet

• Fastställa stadgar enligt bildandegruppens förslag med revideringar enligt förevarande möte
  • Fastställa den nya föreningens namn till: den Ideella Föreningen Rotary International Distrikt 2355
  • Välja en interimsstyrelse i vilken följande rotarianer ingår:

Dag Johannesson, Ordförande
Claes Nilsson, Vice ordförande
Peter Moberg, Ledamot
Birgitta Dickson, Ledamot
Mika Lindfors, Ledamot

I och med valet av en interimsstyrelse kunde den förutvarande bildandegruppen lösas upp.

En avslutande viktig punkt var att mötet uttalade att det nya föreningsnamnet distrikt 2355 inte kan användas i loggor och övrig marknadsföring förrän i samband med övergången från den nuvarande distriktsstrukturen till den nya den 1 juli 2024.

Nu påbörjas slutarbetet med bildandet och vi ser fram emot en ny distriktsstruktur.

Vid pennan,
Fredrik Näslund, President, Djursholm Rotaryklubb