Rotaract - Rotary in Action

söndag 29 november 2015

Anastasiia Klonova

Rotaract betyder Rotary in Action. Nätverk startades 1968 av Rotary International med syftet av mer omfattande ungdomsverksamhet inom Rotary och att många medlemmar i Rotaract sedan fortsätter sitt ideella engagemang en Rotaryklubb.

Medlemmar i Rotaract är unga män och kvinnor mellan 18 och 30 år. I Sverige är medelåldern ungefär 26 år. Rotaractare är både studenter och yrkesverksamma med vitt skilda bakgrunder, erfarenheter och intressen.  I vårt Distrikt finns bara två Rotaract Klubbar: en i Stockholm och en i Uppsala. Räcker det för ett sådant aktivt och stort distrikt som vårt? Absolut inte!

I år satsar vi hårt på att starka samarbetet mellan Rotary och Rotaract- att värva nya medlemmar samt bygga broar för Rotaractare att gå vidare till Rotary. Att börja med, jag som Rotaract Distriktrepresentant har en styrelseplats i Distrikt styrelse. Vi i Rotaract vill gärna besöka din klubb och presentera oss. Till exempel, Marcus Blomqvist, president i Rotaract Uppsala, ska till Rotary Spånga den 2:a december att presentera Rotaract och berätta hur startar man Rotaract klubb. Tillsammans vi vill fördjupa samarbetet, koppla våra arrangemang samt lära känna varandra bättre. Hur kan DU som medlem i din Rotary klubb på enkelt och roligt sätt vara med? Under november december finns flera tillfällen att träffas och samverka.

Delta i GULD programmet - ett ledarskapsprogram för utbyte mellan juniora och seniora ledare, för

såväl Rotaractare/Rotarianer som de som är nyfikna på bli medlem. Den fjärde omgången av GULD-programmet startar den 16/2 med 6 träffar tom den 24/5. Sprid gärna och tipsa om programmet i ditt egna nätverk. Kontakta gärna Anna Tonelli för mer info: Anna_tonelli@hotmail.com

12-13 december har vi vår årligt ”Julklappsinslagningen” på Akademibokhandeln, Mäster Samuelsgatan 28. Anmäl Ditt deltagande via länken nedan senast 4 december: http://doodle.com/poll/3d5eq84d36hh9u3v

Förutom är Du tillsammans med dina aktiva unga familjemedlemmar, bekantar eller kollegor välkommen till våra ordinarie möte varannan torsdag. Vår kalendar hittar du här: http://www.rotary.se/stockholm-djurgarden-rotaract/calendar/