Vad vet du om Yrkestjänsten

söndag 29 november 2015

Björn Klemming

Här får du lite kortfattad information om arbetet inom distriktets yrkestjänst.

Vill du engagera dig eller starta/utveckla en dialog i klubben  är du välkommen att höra av dig till någon av oss i kommitéen.

Våra fokusområden är
- Rotary Mentor, utveckling av mentorskapsverktyg för hela distriktet och projektledning av mentorskapsprojekt #2 med 25 mentorer från hela distriktet och adepter från Sveriges Internationella Talanger, invandrade akademiker.
- Klubben som yrkesnätverk, genomförande av profil- och inspirationsseminarium “Vart är vi på väg” 22 februari med förberedelse och uppföljning.
- Mötesplatser för hållbara affärer, samråd mellan och utveckling av Rotarys mötesplatser för hållbara affärer i samarbete med Företagarna
- Hållbarhet och CSR (Corporate Social Responsibility), seminarieserir med 3-4 möten under verksamhetsåret, aktivitet på Facebook och intellektuellt kapital på Dropbox

Vi vill uppnå att:
- Merpartev av distriktets klubbar har en aktiv yrkestjänst
- Många mentorer engagerade i samhällsprojekt
- Underlätt rekrytering av nya medlemmar genom att öka medlemsvärdet

Vi kommunicerar genom
- Aktivt deltagande i klubbmöten
- Flyers för våra fokusområden
- Presentationsmaterial och mentorsverktyg publicerade och nedladdningsbara genom distriktets hemsida under http://www.rotary.se/ClubAdmin/admin/my-district/documents/, Offentlig mapp, Yrkestjänst, Mentorskapsverktyg
- Aktiv kommunikation och medlemsdialog via Facebook

Vi håller på med ett arbete med Yrkestjänstens långsiktiga vision inför vårt inspirationsseminarium “Vart är vi på väg” den 22 februari där vi hoppas få ytterligare konkreta idéer till Rotary som Yrkesnätverk.

Yrkestjänsten leds av en grupp på distriktsnivå bestående av
Björn Klemming, Rotary Järfälla-Kvarnen, sammankallande
Günther Hiltmann, Rotary Stockholm-Kungsholmen