Årets Rotary Coach

måndag 22 januari 2018

Lars-Erik Rydbrant

Björn Runberg - Järfälla Rotaryklubb - blev hela Sveriges Rotary Coach....

Björn från Järfälla blev hela Sveriges Rotary Coach

I Järfälla Rotaryklubb finns årets Rotary Coach i Sverige. Han heter Björn Runberg och mottog sin utmärkelse vid en ceremoni på Grand Hôtel i Stockholm. Björn är bland annat verksam inom Svenska för Invandrare (SFI), där han är ledare och coach för samtalsgrupper, där elever får träna att tala sitt nya modersmål.

Rotary Stockholm delar ut priset, genom en fond som grundats av Axel Murray, Carl-Wilhelm Stenhammar samt Håkan Svennerstål. I motiveringen står bland annat: ”Björn Runberg har under alla sina år i Rotary Järfälla, med sitt engagemang och sina genuina ledaregenskaper, varit en naturlig ledare för klubben”. Utmärkelsen delades ut av Carl-Wilhelm Stenhammar och består av ett diplom samt 35 000 kronor.

Förutom sitt engagemang för integration har Björn Runberg under många år inom Rotary verkat som ledare, inspiratör och coach.

År 2001 startade han en verksamhet som klassmorfar. Förutom ren skolundervisning var han också en äldre person som eleverna kunde anförtro sig åt. Endast fem(!) onsdagar under de nio år som projektet pågick, uteblev han från sitt kall.

På grund av nedsatt hörsel var han tvungen att avbryta verksamheten som klassmorfar, men startade snabbt upp en annan, ett kamratskapsstipendium som delas ut till elever i fyra skolor i Järfälla. Stipendiaterna utses av både lärare och elever och är mycket uppskattat.

Efter fem år som ledare för kamratskapsstipendiet togs ansvaret över av andra medlemmar inom Rotary Järfälla och verksamheten pågår fortfarande. Björn Runberg startade då sitt senaste Rotaryprojekt, inom integration, där han samlar elever från SFI i samtalsgrupper. Björn hjälper också ofta sina adepter, till exempel vid läkarbesök eller vid besök hos Migrationsverket.

I dag kan han med sina 85 år kalla sig nestor och han brinner för att hjälpa andra och att få dem att växa som människor.