ICC Sverige - Polen

onsdag 18 oktober 2017

Kristofer Erlandsson

¤ Nu har vi en Inter Country Committee mellan Sverige och Polen en innovation i vårt distrikt och en möjlighet att internationalisera din klubb. Läs mer om detta inititiav genom att klicka på rubriken ovan.

Polen (D 2231) är ett ungt Rotary-distrikt som bildades för ett år sedan. Man har en snabb tillväxt men från en låg nivå. Antalet klubbar är 83 i hela landet och antalet medlemmar är fn ca 1800. Man är mycket angelägen att lära sig av ”mogna” distrikt. Man hyser särskild stor beundran och intresse för Rotary Peace Center i Uppsala. Vår näste RI direktör för zonerna 15-16 som vi tillhör, är Piotr Wygnanzcuk från Gdynia i Polen, en stor Sverigevän.

Mot denna bakgrund och med hänvisning till redan goda erfarenheter av samarbete med bl a vårt distrikt har det från polsk sida föreslagits att en sk inter country committee (ICC) skulle kunna bildas för att ytterligare utveckla relationerna. Utgångspunkten för utveckling av en gemensamt innehåll i ett bilateralt samarbete är bl a den framgångsrika internationella ledarutbildning som D2350 och D2231 driver sedan två år men även andra gemensamma projekt. Uppdraget för en ICC är ju ” to build a force that will encourage Rotarians to visit each other’s countries and homes, to strengthen friendships and projects so formed by encouraging clubs and districts to connect with clubs and districts in other countries, and to contribute to world peace.”

Från svensk sida kan vi konstatera att många klubbar tyvärr är inåtvända och missar att odla internationella kontakter vilket ju är Rotary Internationals själ. I vårt distrikt har en del klubbar syster-klubbar från den tiden vi hade en stor del av Ryssland i vårt distrikt men annars är det tunnsått med relationer med andra klubbar särskilt utanför Sverige. De södra svenska distrikten 2390 och 2400 har ”gamla” relationer med Polen. Dessa distrikt hade på 90-talet ansvar för att starta klubbar i norra delen av landet. Från polsk sida har framhållits att man gärna vill återuppliva dessa relationer. För 2350s del har relationerna utvecklats under senare år främst genom personkontakter. Stockholms Västra har flera gånger deltagit i Sopot Internationals välgörenhetsbaler och utväxlat besök i samband med jubileumsmiddagar och distrikts-konferenser. Bland andra personkontakter med vårt södra grannland kan nämnas då DG 2017-2018 Peter Eklund innehar förtroendeposter i föreningar som har till uppgift att främja kontakter och kulturellt utbyte mellan Polen och Sverige.

Sedan ett år har relationerna mellan distrikten utvecklats ytterligare främst genom den ovan nämnda gemensamma internationella ledarutbildningen och genom att D 2350 bidragit med DDF medel till ett polskt-ukrainskt barnhem för traumatiserade barn från östra Ukraina.

Vad som gäller för en sk ICC styrs av Rotary Code of Policies samt Guidelines for ICCs. RI uppmuntrar bildandet av ICCs men dessa utgör ingen del av RIs program. Det är således inte jämförbart med t ex RFE som ju enbart handlar om sociala kontakter. Inte heller erhåller ICCs någon finansiering av RI utan beslutade gemensamma aktiviteter får vara självfinansierade. Deltagande distrikt rekommenderas dock att avsätt en ”modest” budget för att utveckla ICC samarbetet.

I SRS har frågan om ICC med Polen väckts av D 2350. Ett positivt intresse har signalerats av ovan nämnda distrikt samt 2370. Någon negativ reaktion dvs att man motsätter sig skapandet har inte redovisats från något distrikt. Därmed har kravet att alla distrikt i ett land godkänner bildandet kunna uppfyllas och att några distrikt är beredda att går före och driva processen från svensk sida. Det är nu vårt distrikt och IPDG Kristofer Erlandsson är tillsvidare ”chair” för den svenska sektionen.

Vid Zoninstitutet i Riga den 13-15 september i år etablerades så officiellt en Inter Country Committee.

Nu ska vi försöka få med så många distrikt som möjligt i kommittén och främja kontakter och projekt mellan klubbar i Sverige och Polen. Ett första tillfälle att engagera sig i detta arbete är att delta i en workshop som äger rum i Sopot den 27 januari 2018 samma dag som Rotary Sopot International har sin årliga välgörenhetsbal. Ett utmärkt tillfälle att förena nytta med nöje. Inbjudan till balen och till workshopen kommer inom kort att sändas ut till samtliga guvernörer i de svenska distrikten. Vill du veta mer om möjligheter och planer med detta initiativ hör av dig till IPDG Kristofer Erlandsson som du lätt finner i ClubAdmin.