ROTARYS YRKESMENTORER I UPPSALA LÄN: NU HELA 94 ÖVERENSKOMMELSER

onsdag 31 maj 2017

Sören Densjö

¤Tisdagen den 30 maj hölls ett nytt matchningsmöte inom projektet i Uppsala. Mötet skedde som vanligt i Arbetsförmedlingens lokaler och på plats fanns 18 förväntansfulla adepter och 8 mentorer.

Tisdagen den 30 maj hölls ett nytt matchningsmöte inom projektet i Uppsala. Mötet skedde som vanligt i Arbetsförmedlingens lokaler och på plats fanns 18 förväntansfulla adepter och 8 mentorer. Man kan konstatera att bland mentorerna känns de flesta igen från tidigare tillfällen. Det har utvecklats till att bli ett troget gäng men det fanns samtidigt några som var där för första gången. Efter den vanliga genomgången av projektledaren Peter Eklund och arbetsförmedlingens Andreas Gäfvert inleddes matchningsprocessen. Efter en stunds arbete visar det sig att ytterligare 10 överenskommelser har ingåtts mellan mentorer och adepter.

”Totalt har projektet nu nått 94 överenskommelser och detta överstiger det mål om 60 stycken som är satt för projektet. Projektet kommer att fortsätta till och med årsskiftet 2017/18 och det innebär att det kommer att ske några matchningsmöten till”, säger projektledaren Peter Eklund.

Andreas Gäfvert uttalar sin tillfredsställelse med aktiviteten att Rotary kan erbjuda sitt nätverk till nyanlända akademiker.
”Det underlättar det arbete som sker på arbetsförmedlingen och påskyndar personernas inträde på arbetsmarknaden menar han. Ett mycket vällovligt initiativ från Rotarys sida”, framhåller Andreas.

Adepterna har akademisk utbildning eller motsvarande, har uppehållstillstånd, kommer från icke EU-land, har varit max 5-6 år i Sverige och har god kunskap i Svenska. Verksamheten har som utgångspunkt: Varje relation mellan mentor och adept är unik. Anpassning behöver ske till de enskilda förutsättningarna. Målet är adepten får arbete, praktikplats eller fortsätter med kompletterande studier. Alla mentorskap når inte målen men är ändå värdefulla. Tanken är att mentorskapet pågår 6-8 månader.