Ulf Wünsche

torsdag 2 februari 2023

Tom Lundin

Ulf Wünsche 1931- 2023

Som tidigare har meddelats har Ulf Wünsche, Uppsala avlidit i en ålder av 91 år. Han sörjes närmast av barnen, Erik, Jan och Ulrica med familjer samt systern Christina Ulf föddes i Stockholm som nummer tre av fem syskon och växte upp i Bromma. Han avlade studentexamen vid Kungsholmens högre allmänna läroverk 1951. Efter militärtjänst, 1951, och jordbrukspraktik 1952-1954 vid Hjälmsäters gård, Kinnekulle, blev han student vid Kungl. Lantbrukshögskolan 1954. Han tilldelades i likhet med de flesta studenterna ett s.k. kår-namn. För Ulfs del blev det ”Bröllon” – ett namn, som sannolikt ingen idag levande kan tolka betydelsen av. Han var under en tid studentkårens ordförande och avlade agronomexamen 1961. Hösten 1963 till våren 1964 ägnades åt studier och forskning vid Institute of Plant Production vid Michigan State University i USA, med stöd av Kellogg’s stipendiefond.

Redan 1956 kom Ulf med i studentordenssällskapet SHT, där han under åren hade många viktiga administrativa uppdrag. Han var en god och omtänksam ordensbroder. Med sina 67 medlemsår var han också en garant för kontinuiteten över generationer. Han var också en god förste tenor och sjöng i Orphei Drängar under många år. I Uppsala Carolina Rotary Klubb var han president 1986-1987. Under senare år deltog han gärna tillsammans med sin syster i Karlfeldtsamfundets möten

År 1970 disputerade Ulf vid Sverige Lantbruksuniversitet, SLU, på avhandlingen ”Influence of (2-chloroethyl)trimethylammonium chloride on two Swedish wheat varieties”. Därefter var han trogen sin forskning och undervisning vid SLU fram till pensionen 1996.

Ulf Wünsche gifte sig 1959 med Gunilla (född Elfström), 1937-2015. Sommaren 1976 råkade han ut för en explosionsartad brand med svåra brännskador i ansikte och på händer. Efter ett års sjukhusvård kunde han återgå till sitt arbete vid SLU. Ulf var hela sitt liv mycket road av, och skicklig på, att laga mat, vilket ofta kom familjen till del. Detta skedde ofta på sommarstället i ett av husen på släktens sommarö i Stockholms skärgård. Han lagade middag även när hustrun Gunilla skulle ha dambjudningar. Även i den manliga kamratkretsen fick man ofta njuta av hans goda maträtter. Ulfs specialitet var dillköttsgryta.

När han hösten 2022 skulle promoveras till jubeldoktor hade hans krafter börjat avta och vi såg honom inte längre i glada kamraters lag. Han dog den 7 januari ”på sätt och vis mitt i livet”: Han hade just fått ett paket från Bokus, fyllt i de närmaste aktiviteterna i almanackan, googlat på vete och kornstorlek samt frågat dottern Ulrica om trettondagsgrytan blev bra.

Tom Lundin

Ulf Wünsche