Distriksguvernör

lördag 1 juli 2023

Birgitta Dickson

Kära Rotarianer i distrikt 2350 – verksamhetsåret 2023-2024.

När detta skrivs har jag nyligen vinkat adjö till Rotarys världspresident Gordon McInally som med sin hustru Heather besökte distriktet en solig och fullspäckad junivecka. Vi ordnade så att de totalt fick träffa över 150 rotarianer & partners; från mer än 50 klubbar i 12 distrikt och fyra länder. De fick höra om många fantastiska rotary-projekt och aktiviteter, och fick en väldigt positiv bild av allt arbete som läggs ned i hela vårt uppländska distrikt.

Varmt tack till er alla som var med och bidrog till detta!

Gordon McInally förmedlade sina mål och initiativ till oss – att vi ska fortsätta att aktivt bidra till TRF och då också särskilt End Polio Now. TRF ger ju möjligheter att skapa förändring inom Rotarys viktiga fokusområden. Särskilda initiativ är att flickor ska kunna få frigöra sin inneboende kraft, och att vi ska stödja mental hälsa. Allt på temat Create Hope in the World.

Vi har nu satt upp mål och strategier både på distrikt- och klubbnivå. På vårstämman fick jag möjlighet att presentera distriktets verksamhetsplan, och just nu läser jag med tillförsikt igenom klubbarnas actionplans. Tillsammans, och var och en för sig hoppas jag att vi kan uppnå förändring:

¤ Öka vår påverkan – genom att arbeta med projekt gör vi skillnad, vi syns och vi skapar mening. Även jag vill lyfta fram TRF – både att bidra till och att söka projektmedel från. I projekt och i vårt vardagliga klubbarbete behöver vi stötta varandra; våga fråga, våga lyssna och bry oss. Det är ett bra sätt för att förebygga psykisk ohälsa, och skapa ett gott klubbklimat.

¤ Öka vår räckvidd – berätta om Rotary, och bjud in till våra möten eller till att bli volontär i projekt. Alltför få känner till Rotary, vår verksamhet och våra mål – det kan vi ändra på.

¤ Öka vårt engagemang – vi har DEI (Diversity, Equity & Inclusion) att använda som ett instrument; Rotary behöver spegla samhället vi lever i. Vi kan samverka inom och mellan klubbar och distrikt, och med de samhällen där vi verkar. Att samverka ger styrka, bra resursutnyttjande och det blir dessutom roligare.

¤ Öka vår anpassningsförmåga – utbilda och utveckla oss, använda Learning Center, ny teknik och nya klubb- och mötesformer. Vi lever i en föränderlig värld och behöver hänga med i det som sker.

Rotary är också ett yrkesnätverk, och vi använder vår kunskap och kompetens för att engagera oss professionellt och målinriktat. Ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting!

Själv har jag en bakgrund som socionom, och var socialarbetare på Järvafältet ett antal år, innan jag gick vidare som intraprenör och därefter entreprenör. Driver sedan många år företag tillsammans med maken. Har i drygt 40 år varit verksam inom föreningsliv, akademikerfack, Företagarna och politik, och ofta i ledande roller. Nu prioriterar jag Rotary, som jag varit medlem i sedan 2014, först i d2370 och sedan 2016 i Upplands-Bro RK inom d2350.

Mina ledord är Engagemang – Inspiration – Empati. Och jag vill gärna höra era – ser så mycket fram emot att få besöka alla klubbar i höst!

Tillsammans med ett starkt och kompetent distriktsteam, inklusive tio engagerade assisterande guvernörer (AG), vill vi inom den nya distriktsstyrelsen finnas till för er i klubbarna. Vara till stöd, hjälp, och inspiration, och framför allt ska vi alla tillsammans Skapa Hopp i Världen!

Varma sommarhälsningar

Birgitta Dickson