Välkommen med gäster

Veckobrev v12 2023

19 mars 2023

Hej Rotaryaner,

I fredags den 17 mars berättade vår medlem läkaren Bo Brismar för oss 28 närvarande medlemmar och gäster om sina tankar vad som händer i sjukvården nu och vad vi har råd med i framtiden.

Det har beräknats att inom de närmaste 10 åren kommer ca 40 % av befolkningen i Sverige att nå en ålder över 80 år. En snabb och resurskrävande medicinsk utveckling sker och vården beräknas uppgå till 5,5 % av BMP. Vård och omsorg måste genom bättre resursutnyttjande förbättras när behoven blir större. Prioriteringar måste kanske göras via behovs- och solidaritetsprinciper. Människovärdesprinciperna måste beaktas när livsförlängande resurskrävande insatser med kort förväntad överlevnad sätts in. Kommer ålderismen vid behandling och vård att screenas? Resursallokeringen bör inte skötas av politiker utan av sjukvården medan däremot omsorgen och biståndsbedömningen kan skötas genom politiska beslut.

fredag den 24 mars kommer ytterligare en av våra medlemmar att stå för lunchföreläsningen. Kjell Treslow som sammanfattat sina minnen och verksamheter i en bok, ”Tappade minnen”, beskriver upplevelser under sitt studentliv i Stockholm under 60-talet, sina erfarenheter om att arbeta med verkstadsindustrins tungviktare samt sina politiska uppdrag i Stockholm och Lidingö

Hjärtligt välkommen på fredag

Solveig Andrén, president