Nu vänder det!

Nytt från distriktet 14 april 2024

13 april 2024

Kära alla medlemmar

Vet ni vad – nu vänder det! Ja, jag menade kanske inte våren eller riksbanksräntan denna gång, utan medlemsutvecklingen. När vi tittar på statistik så blir det tydligt att både vårt distrikt, men även de övriga svenska distrikten, tappade massor av medlemmar under Rotaryåret 2022-2023. Vi t ex minskade med 175 personer. Medan detta Rotaryår, 2023-2024, så har alla svenska distrikten, hittills, minskat tappen avsevärt. Det är fortfarande minus för de flesta (vi minskade med 39 medlemmar), men samtliga har minskat sina medlemstapp rejält! Så roligt!

Att vi, med den åldersstruktur vi har, kommer att fortsätta minska är kanske inte så konstigt. Men tack vare er ute i klubbarna så ser det nu så mycket ljusare ut. Så tack för alla engagerande projekt och lockande klubbmöten! Tack alla ni som berättar om Rotary för vänner & kollegor, bjuder in gäster och lockar med folk på våra konserter, föredrag, filmvisningar, utställningar etc. Affärsnätverken, LinkedIn, övriga sociala media och press-releaser är annat ni uppenbarligen gör med framgång. Så stort tack och – så klart – fortsätt gärna göra allt det där!

Båtmässan

Ett bra sätt att synas på, men även att göra nytta i våra fokusområden, var alla ni Rotarianer som medverkade i mässan ”Allt för sjön” nu i mars; totalt över 100 Rotarianer från både 2370 och 2350. Från vårt distrikt deltog klubbarna Österåker första Frukost RK, Lidingö Milles RK, Upplands-Bro RK och Stockholm Kungsträdgården RK, hoppas jag inte glömt någon. Varmt tack till alla!

Lite från utvärderingen:

¤ Vi värvade 322 Östersjösupporters, vilket i praktiken innebar att vi sålde 183 stycken böcker "Havet är din bästa kompis" och 139 stycken "50 sätt att rädda Östersjön" à 100 SEK/styck.

¤ Det var 248 barn, som besökte vår monter för att besvara vårt "quiz".

¤ 5 besökare visade sitt intresse för att bli medlem i Rotary och dessa följes just nu upp av närliggande klubbar.

¤ Det tecknades mellan 500-600 Östersjökontrakt under mässdagarna.

Sommar-Rotary

Nu är det inte långt kvar till den sköna härliga soliga sommaren! Förra sommaren kunde vi få utlopp för vår Rotarylängtan tack vare flera trevliga initiativ – det var Uppsalaklubbarnas lunchmöten på Borgen, i västerort sågs man på slottsluncher, Sollentunas klubbar hade lunch & guidningar osv.

Ni klubbar som är på gång att planera in aktiviteter, tipsa gärna mig så kan jag ta med information i något av mina söndagsmail! Tusen tack på förhand!

Avslutningsfesten 4 maj

Anmälan är ju formellt stängd och vi är nu drygt 120 anmälda. Men jag har senaste veckan fått flera frågor om det går att klämma in några till, och vi Rotarianer säger ju hellre JA än NEJ. Så ett tag till går det bra att maila mig så ska det nog ordna sig!

Rojalister

Slutligen, lite kul är det att vid Rojalistiska Förbundets (RojF) årsmöte nyligen var vi inte mindre än tre Rotarianer som valdes in till Riksstyrelsen! Vore kul om vi kan få igång något samarbete kanske? Ny ordförande är Stefan Holmström, Stockholm Söder RK, därtill är det Joakim Jäderström, Stockholms RK och undertecknad.

Önskar er en förtjusande vecka!   8PlproNPPX93kAAAAASUVORK5CYII=

Birgitta Dickson Distriktsguvernör