Rotary Club

Klimatet och Naturvårdsverkets arbete. Marianne Lilliesköld och Pelle Boberg

19 februari 2024

Mingel, Frukost & Föredrag kl 7:15-08:30

Plats: Ängby Kyrkas nya lokaler, Kyrkbacken 9, Bromma, Tbana Islandstorget, gratis parkering med p-skiva

Fredag 23/2     Klimatet och Naturvårdsverkets arbete. Marianne Lilliesköld och Pelle Boberg

Om Naturvårdsverket                                                                                    Naturvårdsverket är en statlig myndighet för miljöfrågor. Vi arbetar på uppdrag av regeringen med miljöfrågor inom Sverige, inom EU och internationellt. Sveriges miljömål styr vårt arbete.

Naturvårdsverket driver och samordnar miljöarbetet i Sverige. Vi ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning, jakt och vilt samt miljöforskning. Naturvårdsverket är den myndighet i Sverige som har överblick över hur miljön mår och hur miljöarbetet går.

I Naturvårdsverkets uppdrag ingår att fördela statliga anslag till andra aktörer som arbetar med till exempel skydd och skötsel av värdefull natur, sanering och efterbehandling av förorenade områden och ersättning för viltskador. Naturvårdsverket ger också stöd till ideella organisationer och friluftsorganisationer.

Vår verksamhetsidé

Vår verksamhetsidé ger en kort beskrivning av Naturvårdsverkets uppdrag.

Mika Lindfors - Tillträdande distriktsguvernör deltar på mötet och ska efter frukosten träffa klubbens klimatprojekt, ESRAG samt RC Stockholms Citys klimat projekt. Syftet är att diskutera framtida arbete i Rotary med klimatfrågan.

Fredag den 1/3 Round Table - Anmälan krävs, mail till janake.persson@addexa.se

Program preciseras senare. Deltagande behöver anmälas genom mail till Jan Åke Persson (janake.persson@addexa.se). Du kan också registrera dig genom att anmäla närvaro i polaris.

Tisdag 5/3   Digitalt möte – Hur kan din Rotaryklubb bidra till en hållbarare miljö?

Mötet är mellan kl 18.30-20.00. Genom att klicka på rubriken ovan kommer du till mötets annons där du kan anmäla deltagande. Mötet är öppet både för Rotary medlemmar och utomstående. Mötet arrangeras av ESRAG Sverige i samarbete med Distrikt 2350s hållbarhetskommitté.

Delta i ESRAG projektet Every Club Climate Friendly och bli en del av Rotarys miljöarbete.

Hur kan vår klubb bidra till en hållbarare miljö? Ett sätt är att minska din klubbs koldioxidavtryck och bli en del av arbetet med att minska den globala uppvärmningen.

Bjud gärna in gäster till våra frukostmöten

Vi vill ju gärna ha flera medlemmar, så bjud gärna med gäster till frukosten så att de själva får uppleva en frukost med Sveriges kanske trevligaste Rotaryklubb.

NYHET PÅ HEMSIDAN:

Längst upp till höger finns gul ruta där det står DONERA TILL KLUBBEN.

Klicka på länken – här kan du swisha till klubben och pengarna går direkt till det ändamål du har valt.  Så även om du inte kan komma på fredagsmötet så kan du ändå bidra med en gåva.

KLIMATET:

På fredag tänker vi publicera ett nytt klimattips på vad du kan göra för att minska utsläppen av växthusgaser.

Vi ses på fredag!

Välkomna