Rotary Sollentuna i Projekt ”Rena Edsviken”

måndag 27 juni 2022

Hans Nyman

Rotary Sollentuna genomförde lördagen den 18 juni 2022 sitt lokala projekt ”Rena Edsviken” i samarbete med Sollentuna Båtklubb (SBK) och 10 frivilliga och ideella dykare från föreningen ”Rena Botten”.

Detta var tredje gången Rotary Sollentuna genomförde en rensning av sjöbotten i samarbete med ”Rena Botten”. Tidigare rensningar har skett längre in i Edsviken vid Turebergs Båtklubb (TBK) och Edsvikens Segelsällskap (ESS Jolleklubb).

Denna gång gjordes dykningarna vid Segeludden, där Sollentuna Båtklubb (SBK) har sina bryggor.

Här har det säkert under minst 60 till 70 år varit hamn och tidigare uppläggningsplats för båtar. Något som förklarar varför stora mängder av skräp, däck, batterier och annat samlats under och utmed bryggorna.

När en dykning genomförs har varje dykare en personlig serviceperson som håller uppsikt och som även håller i ett rep ned till dykaren. I repets andra ände finns en kasse som fylls med det skrot som dykaren hittar på botten. Bildäck och batterier samt större föremål får naturligtvis plockas upp separat.

Från bryggorna förs skrotet iland till en spolplats där skrotet ”tvättas” rent från lera med högtrycksspruta.

Förutom plast, muggar och ölburkar hittades vid dykningarna i juni mycket metallskrot, bilbatterier samt en stor mängd bildäck. Bland kuriosa föremål som låg på botten kan nämnas en laptop, tre mobiltelefoner, en plånbok samt ett gevär utan mekanism men med ett grovt rör som pipa. Troligen ett trasigt luftgevär.

Rotary Sollentuna bjöd på lunch och kaffe till alla dykare. Under dykningarna fick Rotary också besök av Jonas Riedel som är Klimatnämndens ordförande i Sollentuna Kommun. Jonas, som även ansvarar för vattenfrågor i Sollentuna, uttryckte stor tacksamhet över Rotarys initiativ. Han var lika förvånad som klubben över den mängd skrot som gömmer sig på våra havs- och sjöbottnar.

”Rensingsdagen” avslutades med ett omfattande arbete där allt skrot forslades bort till avfallsanläggningar.

Hans Nyman

Rotary Sollentuna

Projektledare Rotaryprojekt ”Rena Edsviken”

Mob:0730-49 81 22

Mail: hans.p.o.nyman@gmail.com

Hans Nyman (Projektledare) sprutar skrot rent från lera (Foto: Lena Gibson) Se fler bilder under Fotogallerier!