PEHUCCI

måndag 20 juni 2022

Hannah Almkvist

Denna fina verksamhet startades år 1993 av min mamma, Lucy Njenga, som växte upp med en ensamstående mamma och Lucy blev dessutom föräldralös när hon var 13 år. Livet var tufft och mamma blev tvungen att jobba hemma hos andra familjer med städning, tvättning, matlagning, för att kunna få mat och även för att kunna ta hand om sin yngre syster.

En dag när hon arbetade lärde hon känna en snäll kvinna, som senare till och med tog sig an Lucy och den yngre systern och behandlade dem som sina egna barn. De kunde då återgå till skolan, få ett tryggt hem och min mamma hade så klart väldigt mycket att tacka denna kvinna för. För att i sin tur kunna ge tillbaka till samhället blev det min mammas vision och mål att ta hand om behövande barn.

Med de fåtal pengar hon tjänade under sina första anställningar försökte hon ge mat och kläder, etc. till utsatta barn.

Senare gifte sig Lucy med min pappa. För att kunna erbjuda ett tryggt hem utan t.ex. droger åt utsatta barn byggde hon efter ett tag ett mindre hus på vår egen tomt. Hit kom först några barn som hon tog hand om, men antalet ökade hela tiden och med besparingar köpte hon därför ny mark där en riktig skola med sovrum kunde byggas, vilket alltså är Pehucci idag.

Genom Lucys arbete med att hjälpa behövande barn har Pehucci fått uppmärksamhet båda lokalt och internationellt. Donationer har möjliggjort byggande av matsal, klassrum, sovsalar o.s.v. Sedan start har Pehucci hjälpt tusentals barn, varav många idag är gifta, anställda, självförsörjande och som inte sällan återvänder till Pehucci för att i sin tur hjälpa andra barn eller sina egna syskon som kanske också går på skolan.

Pehucci har blivit som en stor familj. För tillfället finns det 52 föräldra- och hemlösa barn som bor på Pehucci, samt ytterligare över 250 barn, som inte bor där men får utbildning, från familjer med svår ekonomisk situation. Pehucci erbjuder grundskola och gymnasieutbildning för alla dessa barn.

Tyvärr gick min mamma bort förra året. Nu kommer jag och Pehuccis styrelse fortsätta arbeta för Lucys vision genom att ta över förvaltningen av Pehucci för att tillsammans med min klubb i Vallentuna bland annat införskaffa mat till barnen.

Hannah Almkvist, klubbmedlem

Peace Humanitarian Christian Center International