Bejublad Adventskonsert!

tisdag 13 december 2022

Staffan Söderberg

Vi blev drygt 50 personer som trotsade snålblåsten och mötte upp i vackra Täby Kyrka för att lyssna på magisk orgelmusik, piano och sång, bland annat  Nu är det Advent, Tre kungar och Marias väntan.

Cirka 10 TARK-medlemmar, 8 gäster från systerklubb Jarlabanke. Inspirerande tal som berättade om bönen som hålls i Ukraina kl 17.00 varje dag (Psalm 21, vers 1-6), hur symbolen för Täby kommun kan ha kopplingar till Kyiv-rikets bildande. Vi lyssnade till en sång (Signe och bevara) från orten Gammelsvenskby i Ukraina.

Efteråt samlades vi för kaffe, glögg och lussebulle i Lindgården och lyckades koppla upp Oksana och hennes medarbetare från Rotaryklubben i Kyiv som på storbildskärm berättade om konsekvenserna av Rysslands invasionskrig. Via mobiltelefon och från bilen, p g a 7 timmars strömavbrott, berättade de hur de terroriserande bombningarna av civilbefolkningens infrastruktur orsakar elbrist och värmebrist. I slutet av veckan väntas minus 20 grader. De tackade för vårt stöd och vår insamling och hoppades det skulle bidra till att fler el-generatorer når fram.

Många av gästerna swishade bidrag till vår klubbs insamling till Ukraina, vi kan nu skicka vidare 15 000 kronor fördelat på preminärt Rotary Internationals Ukrainainsamling och UNHCR. Tack Ingela som ordnade QR-koder att dela ut!

Stort tack till Michael och Täby Församling som arrangerade och lät oss njuta av Täby Kyrka med de vackra tak- och väggmålningarna av Albertus Pictor 1480.