ROTARYS VÄRLDSPRESIDENT JENNIFER JONES BESÖKTE UPPSALA

söndag 30 oktober 2022

Sören Densjö

Lördagen den 29 oktober hade Rotary ett celebert besök I Uppsala. Världspresidenten i Rotary Jennifer Jones besökte Uppsala Rotary Peace Center. Under ett par timmar informerade ledningen för centret om verksamheten. Studenter från de olika årsklasserna berättade om sina meriterade bakgrunder, studierna i Uppsala och framtida planer.

Jennifer Jones fick även en bred presentation av Rotary Distrikt 2350:s aktiviteter. Allt ifrån välgörenhetskonserter mot polio till plantering av kungsängsliljor i Knivsta. Linné själv, personifierad av Hans Odöö, bjöd på en föreläsning i Universitetsaulan. Besöket avslutades på kvällen med en middag på Villa Anna.

Jennifer Jones, från Ontario i Kanada, är den första kvinnliga världspresidenten i Rotary på 117 år.

Sedan 2011 är institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet värd för ett av de sju Rotary International Peace Centers. Det innebär att studenter från hela världen kan ansöka om Rotarys stipendier för att läsa ett masterprogram i freds- och konfliktstudier vid Uppsala universitet.