Luftslott av stulna pengar

onsdag 26 oktober 2022

Margareta Redlund Laninge

Med ett bedrägligt upplägg och med förgreningar till Luxemburg, Malta och Dubai lyckades pensionsbolaget Allra lura till sig 560 mkr från sina kunder. Hur var det ens möjligt? Ekonomijournalisten Patrick Siegbahn, grundare av Småspararguiden, berättade på ett tisdagsmöte hur han lyckades knäcka Allras metoder och visa att verksamheten bara var ett luftslott av stulna pengar.

Det var en dramatisk historia Patrick Siegbahn redovisade och som krävt hundratals och åter hundratals timmar i form av granskning och grävande i Allras verksamhet. Även Svenska Dagbladet granskade Allra med resultat att Pensionsmyndigheten 2017 avregistrerade Allras fonder.

En dag 2018 upptäckte Peter Siegbahn att någon kapat hans konto på Facebook, gjort dataintrång, Googles hade tagit bort hans artiklar, hans mailväxling hade synats och någon hade kopierat hans handlingar. Av en tillfällighet hade gärningsmannens dator synkroniserats med Patrick Siegbahns dator så han kunde själv ta del av gärningsmannens mail och dokument, vilket var till nytta för åklagaren.

De fyra huvudaktörerna i Allra åtalades och dömdes i tings- och hovrätten alltmedan Pensionsmyndigheten försöker få tillbaka pengarna.

Patrick Siegbahn, t v, var inbjuden av Christian Juul för att berätta den dramatiska historien om pensionsbolaget Allra.