JAZZGALA FÖR UKRAINA GAV 100.000 KR

tisdag 5 april 2022

Sören Densjö

Musikern Ulf Johansson Werre, på trombone, och Uppsala University Jazz Orchestra var värd för Jazzgalan i Universitetsaulan i Uppsala den 4 april 2022.

Den 4 april hölls en tre timmar lång fantastisk jazzgala för Ukraina i Universitetsaulan i Uppsala. Biljettintäkterna går helt till Röda Korsets arbete och Rotaryklubbarna i Uppsala och Knivsta fanns bland de sponsorer som gav ekonomiskt stöd. En härlig kväll i gemenskapens tecken. Kvällen inbringade minst 100.000 kr som hjälp till Ukraina.

Värd var Ulf Johansson Werre och Uppsala University Jazz Orchestra. Musikartister och grupper ur den svenska jazzeliten medverkade och gav fina musikupplevelser: Håkan Broström. Klas Lindquist. Klas Toresson. Niklas Fernqvist. Matilda Johansson Werre. Mainland Jazz Collective. Mimmi and the Original Blue. UJW Dixie Nouveaux. Medverkade gjorde också ukrainska konsertviolinisten Olha Sopiha.

Vi tackar för en synnerligen underhållande kväll med jazzmusik i stora mängder. Jazzgalan innebar ett fint ekonomiskt stöd till att hjälpa Ukraina.