Presidentbrev 2022/2023

torsdag 16 juni 2022

Uppsala Glunten Rotaryklubb 2022-23.

PRESIDENT: Anne-Marie Pernulf

Välkommen till Uppsala Glunten Rotaryklubb Kära Rotaryvänner, Uppsala Glunten är den Rotaryklubb som tog emot mej 2004 och här är jag sedan dess medlem. Men mitt rotaryliv började tidigare. År 1995 blev jag, som andra kvinna, invald i Umeå Norra Rotaryklubb. När jag år 2002 flyttade till Uppsala önskade jag få fortsätta som rotarian här. Jag besökte alla Uppsalas rotaryklubbar och sökte sedan överflyttning till Uppsala Glunten, en mycket trevlig frukostklubb. Genom åren har jag upplevt den goda andan och vänligheten oss medlemmar emellan. Det är en stor glädje och ära för mej att få för- troendet och hedersuppdraget att vara president i vår klubb under verksamhetsåret 2022-23. Uppsala Glunten Rotary klubb chartrades den 12 september 2022 som en New Model Club. Klubben fick sitt charterbrev ur handen på världspresidenten personligen. Idag har klubben 33 medlemmar varav 17 män och 16 kvinnor. Vi har även två honorära medlemmar. I år är det alltså dags att ha en jubileumsfest! Klubben stödjer Rotary Doctors med finansiella bidrag. Klubben har ett långsiktigt engagemang i North Pokot, Kenya, först genom ett klubbprojekt på 3 år innebärande stöttning av basal hälso- och sjukvårdsutbildning i avlägsna byar. Nu påbörjas år 2 (av 3) av nästa projekt i området, ”Kvinnors hälsa”, mot könsstympning, barnäktenskap, tonårsgraviditeter, förlossningskomplikationer, avbruten skolgång m.m. Ytterligare ett projekt påbörjas nu, Gottsundaprojektet, som innebär informations- och utbildningsinsatser enligt önskan av invandrarkvinnor i Gottsunda. Klubben omfattar även Rotary Internationals mål gällande utrotning av Polio. Vi medverkar till att anordna PolioPluskonsert tillsammans med klubbarna i Uppsala och Knivsta. Våra medlemmar köper konsertbiljetter och samlar in medel till End Polio Now. Vi bidrar till TRF (The Rotary Foundation) och även till Guldhjärta och Eldsjälen. Flera av klubbens medlemmar har varit med sedan starten. De tillför sin kompetens från yrkeslivet och bidrar till den goda trivseln. Vi siktar på att bli fler - i olika åldrar och från olika yrkesområden. Vår nya världspresident, Jennifer Jones, har signalerat en öppning mot friare mötesformer vilket kommer att innebära nya möjligheter. Du är hjärtligt välkommen att besöka oss på våra frukostmöten på tisdagar för intressanta föredrag, kompetensutbyte och trivsam samvaro. Det ger dej också möjlighet att genom Rotary bidra till att göra skillnad i de delar av världen där nöden är stor.

Anne-Marie Pernulf

Presidentbrev