Om boken "Jesus, Djävulen och Generna" Tre Generationer

onsdag 24 maj 2023 12:00-13:00, Odd Fellow-huset, Västra Trädgårdsgatan 11A, 111 53 Stockholm, Sverige
Talare:

Christel Wiman

Tidigt 1900-tal. Som tonåring blir Märta gravid och flyttar till Stockholm för att bli hembiträde. Märta kämpar för att klara både försörjningen och ta hand om sina barn. Hon försöker frigöra sig från barnets far, en suput och slagskämpe som på Södermalm kallas "Söders skräck". När livet är som svartast uppenbarar sig Filadelfiakyrkan. Märta besöker ett frälsningsmöte. I förbönen hjälper bedjande händer henne att "komma igenom" och "födas på nytt". Runt Märta hörs sång, bön och tungomålstal. Här finner hon en fristad.

Med boken "Jesus, Djävulen och generna" skildrar Christel Wiman tre generationer kvinnor i frikyrkorörelsen i1900-talets Stockholm, där Märta är den första. För varje generation ställs nya frågor om tro, frigörelse och skuld. Gud förlåter syndare, men gör människor det?

Christel Wiman, är bland annat före detta vd för Stockholms Hamn AB och tidigare president av Stockholms Västra Rotaryklubb, som mötet genomförs tillsammans med.

Varmt välkomna till ett spännande föredrag.

Medlemmar anmäler sig med SIFFRA genom att svara på SMS-inbjudan senast kl. 15.00 tisdagen före klubbmötet. Ta gärna med en eller flera gäster. Om Du gör det så anmäl även Dina gäster.

Christel Wiman berättar om sin bok