Klubbmöte - Särskolan

fredag 26 augusti 2022 07:00-08:00, Best Western Hotel Park Astoria, Kyrkogatan 7, Swish 123 550 39 17, 745 31 ENKÖPING, Sweden
Talare:

Liselotte Granath besöker klubben och berättar om Särskolan.

Protokoll frukostmöte 2022-08-26

Närvarande: Robert Grindberg, Ulrika Jonsson, Eva Wadell, Per Arosenius, Roger Asp, Stefan Gårdh, Jessika Roswall, Hans Zander, Solveig Zander, Helene Söderling, Britt-Louise Laurén, Jan-Erik Nordberg, Carina Berntsson, Hans Granholm, Irene Löthegård.

Antal närvarande klubbmedlemmar: 15

Antal gästande rotarianer: 0

Antal övriga gäster: 2. Gunnel Linder och vår föredragshållare Liselott Granath

1.     President Robert Grindberg öppnade mötet och hälsade alla välkomna. Uppmärksammar och tackar vår past president Roger Asp för avslutat uppdrag.

Skrytgrisen: Stefan Gårdh berättar att han ”släppt ut” sista ungen ur huset och konstaterat att en epok på hela 37 år med barn i hushållet är över.

2.     Rotariana:

-         Robert berättar att han deltagit i ett internationellt zoom-möte med rotarianer där temat var ”Hur jobbar vi med medlemskapet”. Viktigt ämne och han kommer att återkomma med mer om detta. Robert upplevde det verkligen inspirerande och fantastiskt att kunna sitta uppkopplad på detta sätt och känna gemenskap med andra rotarianer och bli varse vilket engagemang det finns.

-         Enköpingsmässan 16-17 september: inte helt klart om detta blir av för Rotarys del men Lars Jonsson och Mats Flodin har anmält sig att ställa upp och bemanna vår monter ett par timmar. Mer information kommer. Syftet med att närvara under mässan är att synliggöra Rotarys arbete.

-         Planering av volontärshjälp till kommunens ukrainska flyktingar fortgår och det är Magnus Eklund (ordf i Enköpings Rotaryklubb) som håller i denna kontakt och mer information kommer.

-         Robert delger oss lite historik. Namnet Rotary uppkom genom att möten hölls men med roterande platsen. Första mötet hölls 23 februari 1905. Idag finns xxx antal klubbar, indelade i zoner och representerade på alla kontinenter.

-         Polaris: Per och Robert tar på sig ansvaret att se över hemsidan och gör de förändringar som de anser behöver göras. Har noterats att inkommande meijl via hemsidan hamnar hos Johan Öberg, som inte längre är medlem i klubben, och naturligtvis inte vill ha dessa. Styrelsen behöver fundera på hur vi vill att ev kommunikation från medlemmarna ska ske.

3.     Stefan Gårdh berättar att han träffat Bengt Moren som är medlem i Enköping Trödgens rotaryklubb och där närvarar bara i snitt 5 medlemmar på mötena. Mycket tråkigt och Stefan ställer frågan om vi i de andra klubbarna kan el bör göra något.

4.      Dagens föredrag – ”Enköpings grundsärskola i framkant”. Liselott Granath är rektor för skolan sedan 2016. Antal elever växer ständigt och ff a de sista 2 åren. Detta beroende på bl a stor inflyttning till kommunen och andra, lite mer oklara orsaker. Särskolan är idag en egen verksamhet med 84 elever och 76 medarbetare fördelat på tre platser; Enögla, Bergvreten och Fannagatan 12 (tidigare Peterslunds förskola). Innan ett barn placeras inom särskolan görs omfattande utredningar och kartläggning i två steg med flera olika professioner inblandade. Barnen placeras därefter på respektive skola utifrån grad av intellektuell funktionsnedsättning.

Liselott ger oss en tillbakablick i hur man längre tillbaka tog hand om dessa barn och ungdomar och vilken syn man hade på människor med olika funktionsnedsättningar och vilka mycket tråkiga benämningar man hade: Abnormundervisning. Skolanstalter eller uppfostringsanstalter för sinnesslöa. Samhället skulle helt enkelt ”skyddas” från de sinnesslöa. Tack och lov har utvecklingen gått från att vara ren förvaring till att idag vara skola och lärande.

Från 1994 ingår särskolan i samma läroplan som övriga grundskolan. I Enköpings kommun satsar särskolan på fem förmågor för att rusta eleverna att klara framtiden och fungera i samhället och synas i arbetslivet; Kommunikation, Kreativitet, Samarbetsförmåga, Ansvar och Reflektion.
I skolan tränar man dagligen på självständighet och autonomi. Att hjälpa varandra med gott samspel och samarbete samt lösa problem. Stor vikt läggs också på digital kompetens.

Liselott reflekterar lite kring vilka begrepp och ord man använder i dessa sammanhang och på vad det signalerar. T ex finns inte ordet ”omsorg” med i den nya läroplanen. Är ”anpassad grundskola” ett bra begrepp?

Det var ett mycket intressant och informativt föredrag idag om en verksamhet som jag tror vi i gemene man inte vet så mycket om men väldigt viktigt att den uppmärksammas.

5.     Vår president avslutar mötet med Nalle Puhs klokhet:

”Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att skynda sig för man vet ändå inte när man kommer fram”

// Första protokollet med mig - Ulrika